Medziľudská komunikácia je najzákladnejšia potreba každého jednotlivca a je tiež rozhodujúci nástroj pre život. Každý aspekt učenia a socializácie zahŕňa jazyk. Na to, aby mohlo dieťa komunikovať potrebuje reči najprv rozumieť. Následne si môže osvojovať slová, ktorých význam mu je známy. Stáva sa však aj to, že deti používajú slová, ktorým nerozumejú. Je to zvyčajne preto, že ich počuli od dospelých. Nejde tu o žiadnu poruchu, ale je to bežný jav, pretože dieťa sa učí opakovaním a dospelí sú pre neho vzorom.
Ak má dieťa narušený vývin reči, aj význam bežných slov, ktoré majú osvojené jeho rovesníci je pre neho náročný.
Jazyk má svoju štruktúru a medzi prvkami tohto systému sú vzťahy, ktoré riadia pravidlá pre každý jazyk presne určené. Napríklad veta: „Mama je v záhrade .“ vznikla postupným spojením hlások do slabík, slabík do slov a slov do vety. Tieto poznatky o jazyku človek nemá vrodené ale osvojuje si ich postupne.
Jazyk tak možno rozdeliť do 4 veľkých jazykových rovín, z ktorých dieťa postupom vývinu získava informácie o svojom jazyku. Sú to:
Ide o zvukovú rovinu jazyka. Základnou jednotkou fonologického systému sú fonémy. Ide o zvuky, ktoré majú v danom jazyku rozlišovaciu schopnosť. Napríklad slová nos a noc sa líšia len v jednom zvuku, zároveň možno povedať, že tieto slová majú iný význam. Teda hlásky S a C sú v slovenskom jazyku rôznymi fonémami.
Dieťa si vývinom osvojuje aj výslovnosť podľa noriem daného jazyka. Tá nie je hneď správna ale zdokonaľuje sa postupne, a to vďaka rozvíjajúcej sa fonematickej diferenciácii (schopnosť rozlíšiť fonémy sluchom) a motorike artikulačných orgánov. Zvuky, ktoré dieťa vyslovuje sa nazývajú hlásky. Napríklad fonéme n zodpovedajú štyri hlásky, ktoré si možno všimnúť v slovách: Anka, inžinier, bronchitída, nos
Vývin
Vo vývine dieťa uplatňuje tzv. fonologické procesy- procesy zjednodušujúce cieľové slová, výslovnosť teda prispôsobuje svojim možnostiam.
Tieto procesy sa delia na:
Po treťom roku by sa mali vyskytovať už len neskoré fonologické procesy a reč sa začína, čoraz viac podobať reči dospelých
Po 3. roku: ak má dieťa chybnú výslovnosť hlások („francúzske R“, medzizubné sykavky).
Po 4. roku: ak má nesprávnu výslovnosť viacerých hlások (sykavky, R, L- liba, uopta, masľa).
Po 5. roku: pretrvávajúca nesprávna alebo chybná výslovnosť.
Predstavuje gramatiku jazyka, ktorá pozostáva dvoch oblastí- z morfológie a syntaxe. V rámci morfológie sa dieťa učí rôzne možnosti ohýbania slov (skloňovanie, stupňovanie, časovanie).
Syntax je oblasť gramatiky, ktorá sa zaoberá gramatickými konštrukciami. Tie vznikajú spojením viacerých gramatických tvarov a majú svoju formu (to čo vnímame) a obsah (význam). Napríklad veta: „Otec chytá ryby.“ , je gramatická konštrukcia, ktorá je zložená z 3 gramatických tvarov. Veta sa považuje za základnú komunikatívnu jednotku, pretože slúži na vyjadrenie myšlienok
Vývin
1. rok jednoslovné vety
1,5 – 2 roky dvojslovné spojenia
2 – 2,5 roka dieťa začína ohýbať slová, na konci tohto obdobia začína tvoriť viacslovné vety
Objavujú sa detské vymyslené slová (kúzelník- čarovník, slimák- lozítko).
2,5 – 3 roky obdobie súvetí, pribúdajú nové predložky
3,5 – 4 roky skvalitnenie morfologicko-syntaktickej roviny, na konci obdobia sa zvyčajne nevyskytujú dysgramatizmy.
Ak 2 ročné dieťa nemá potrebu vyjadriť vlastné pocity, nekomentuje a nerozpráva, čo vidí. Nežiada mamu o podanie predmetu či hračky.
Ak 2 ročné dieťa nehovorí dvojslovné kombinácie.
Ak v 3 rokoch dieťa netvorí jednoduché vety.
Ak sú slová po 2. roku málo zrozumiteľné (kefa= tafa, auto = auo, pipi = ii).
Ak 3 ročné dieťa nepoužíva predložky vo vete (kvety vo váze = vety vaze).
Táto oblasť sa zaoberá významom slov a slovnou zásobou. Slovnú zásobu možno deliť na aktívnu a pasívnu. V pasívnej slovnej zásobe máme slová, ktorým rozumieme, ale nemusíme ich aktívne používať. Pričom v aktívnej slovnej zásobe sú slová, ktoré aktívne používame v komunikácii. Z toho vyplýva, že pasívna slovná zásoba je väčšia ako aktívna.
Je to jediná rovina jazyka, ktorej vývin nemožno ohraničiť vekom. Pokiaľ je človek schopný sa učiť, dovtedy sa môže táto oblasť rozvíjať
Vývin
1.rok prvé slová.
1,5 – 2 roky dieťa pozná okolo 200 slov.
2 – 2,5 roka dieťa pozná okolo 450 – 500 slov.
2,5 – 3 roky dieťa pozná okolo 1000 slov.
4 – 5 rok dieťa pozná okolo 1500 – 2000 slov.
5 – 6 rok dieťa pozná okolo 2500 – 3000 slov.
Ak dieťa v 2 rokoch používa menej ako 10 zrozumiteľných slov.
Posledná rovina učí deti používať poznatky z prvých troch oblastí v komunikácii a medziľudskej interakcii. V konverzačnej analýze zisťujeme, aký je človek komunikačný partner.
Zdieľanie informácií (prijatie aj vysielanie) je ovplyvňované 3 oblasťami – 3 kontexty.
Vývin
0 – 10 mesiacov – obdobie pragmatizácie- dieťa reaguje úsmevom na úsmev, napodobňuje džavotanie, reaguje na zvukové zafarbenie hlasu, motoricky reaguje pri reči- inštrukcii/pokyne/zákaze,
1 – 1,5 roka – učí sa komunikovať verbálne, prevládajú ešte neverbálne formy komunikácie,
1,5 – 2 – prvý vek otázok,
2 – 2,5 – uprednostňuje verbálnu formu komunikácie, pri komunikačnom neúspechu (ak mu nerozumejú) je frustrované,
2,5 – 3 – dokáže pochopiť svoju úlohu komunikačného partnera a reagovať v nej špecificky,
3 – 3,5 roka – druhý vek otázok,
3,5 – 4 roky – schopnosť nadviazať komunikáciu, ale aj úsilie udržať ju,
4 – 5 rok – gramaticky správny verbálny prejav,
5 – 6 rok – realizuje pomerne dlhé komplikované príkazy, vie prijateľne vysvetliť, na čo sa používajú rozličné predmety,
Po 6. roku – ďalšie skvalitňovanie pragmatickej roviny, dieťa vie komunikovať stále lepšie a primerane danej komunikačnej situácii (dieťa vie čo sa patrí).
Ak 2 ročné dieťa nemá potrebu vyjadriť vlastné pocity, nekomentuje a nerozpráva, čo vidí.
Nežiada mamu o podanie predmetu, či hračky.
Ak dieťa neprejavuje záujem o sociálny kontakt.
Komunikuje tak, že opakuje slová.
Má vaše dieťa problémy, prípadne sa vám zdá, že zaostáva za rovesníkmi vo vývine a to v niektorej z popísanej oblasti jazykovej roviny? Chceli by ste to konzultovať s odborníkom?
Čo ponúkame v rámci logopedickej starostlivosti a ako vám môžeme pomôcť:
Ak chcete riešiť ťažkosti vášho dieťaťa navštívte nás.
Odborným a trpezlivým prístupom sme pripravení Vám pomôcť.